3.7.2018

Mikä on maksuhäiriömerkintä ja mitä merkinnän saamisesta seuraa?

maksuhäiriö-luottotieto

Mikä on maksuhäiriömerkintä?


Maksuhäiriömerkintä on yksityishenkilön luottotiedoissa oleva kirjaus, joka voidaan tehdä pitkittyneen maksulaiminlyönnin seurauksena. Luottotietorekisterin tehtävänä on estää yksityishenkilön pitkittyvä velkaantuminen ja samalla auttaa luotonantajia välttämään luottotappioita. Suomessa luottotietorekisteriä pitävät Bisnode Finland sekä Suomen Asiakastieto Oy.

Merkinnän saaminen voi vaikeuttaa monia asioita yksityishenkilön elämässä ja siksi sen saamista tulisi välttää. Esimerkiksi pankkilainan tai luottokortin saaminen vaikeutuu merkittävästi. Lisäksi puhelinliittymän tai vakuutussopimuksen yhteydessä maksuhäiriömerkinnän saaneelta voidaan vaatia vakuutta tai ennakkomaksua.

Suomessa on lakisääteinen veloitukseton tarkastusoikeus omiin luottotietoihin 12 kuukauden välein. Omat luottotiedot voi tarkastaa sekä Suomen Asiakastiedolta että Bisnode Finlandilta. Yksittäinen maksuhäiriömerkintä säilyy henkilön luottotiedoissa 2 – 5 vuotta.

 

Maksuhäiriöt kasvussa


Maksuhäiriömerkintöjen määrä on jatkanut kasvuaan vuoden 2018 ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Asiakastiedon julkaiseman tilaston mukaan tammi–kesäkuussa kirjattiin yhteensä 966 200 uutta maksuhäiriömerkintää, mikä on uusi ennätys. Vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2017 uusia merkintöjä kirjattiin 941 500 kappaletta.

Henkilöitä, joilla on maksuhäiriömerkintä luottotiedoissaan, oli kesäkuun 2018 lopussa yli 379 000. Määrä on kasvanut vuodesta 2009 lähtien yhtäjaksoisesti. Yli puolet Asiakastiedon rekisterissä olevista on saanut uusia maksuhäiriömerkintöjä kuluneen vuoden aikana. Rekisterissä olevilla henkilöillä on keskimäärin 15 maksuhäiriöistä kirjattua merkintää.

Asiakastiedon mukaan suuri osa kuluttajien uusista merkinnöistä tulevat saatavista, joita varten ei tehdä erillistä luottopäätöstä. Tällaisia saatavia ovat esimerkiksi terveyskeskusmaksut. Sen sijaan lainoja myöntävät rahoituslaitokset tekevät harkitun luottopäätöksen, jossa hyödynnetään muun muassa luottotietorekisteriä.

Haluamme olla osana ehkäisemässä yksityishenkilöiden ylivelkaantumista. Teemme Halino-lainan hakuprosessin yhteydessä aina kokonaisvaltaisen luottoarvion, jossa arvioimme hakijan luottokelpoisuutta. Näin pyrimme varmistamaan sen, että lainasopimus on positiivinen asia sekä meille että lainanhakijalle.

 

Luotonantokielto apuna ylivelkaantumisen torjunnassa


Yksityishenkilö voi halutessaan asettaa itselleen omaehtoisen luottokiellon (OLK-merkintä). Sen avulla voidaan ehkäistä väärinkäytökset esimerkiksi tilanteessa, jossa henkilötodistus on varastettu tai hukkunut. Tämän lisäksi luotonantokieltoa voidaan käyttää silloin, kun yksityishenkilö haluaa itse rajoittaa velkaantumistaan. OLK-merkintä on voimassa kaksi vuotta asettamisesta.

Bisnode Finlandilla omaehtoisen luottokiellon voi asettaa MyBisnode-verkkopalvelussa. Palveluun kirjaudutaan TUPAS-tunnistautumisella, mikä takaa sen, että merkinnän voi asettaa ainoastaan itselleen. Kun OLK-merkintä on asetettu, palvelusta voi ladata itselleen Omaehtoinen luottokielto -raportin. Bisnoden OLK-merkintä maksaa 15,95 €/asetuskerta ja merkinnän poistaminen on ilmaista.

Suomen Asiakastiedon Oma luottokielto -merkintä toimii täysin vastaavasti. Merkinnän voi asettaa Asiakastiedon verkkosivuilla ja maksaa joko verkkopankissa tai laskulla. Todistuksen merkinnästä voi ladata verkkosivuilta maksamisen jälkeen. Suomen Asiakastiedon Oma luottokielto -merkintä maksaa verkkopankista maksettaessa 19,95 €/asetuskerta.

Mikäli sinulla on kysyttävää luotonantokiellon asettamisesta, asiakaspalvelumme auttaa sinua tarvittaessa. Asiakaspalvelumme palvelee puhelimitse numerossa 0206 90191 ja sähköpostitse osoitteessa info@halino.fi.