Maksoitko laskun väärillä tiedoilla? Toimi näin

tiistai helmikuu 26, 2019

Maksu väärälle tilille

Mitä tehdä, jos maksaa laskun väärälle tilille tai muuten käyttää maksamisessa vääriä tietoja? Tässä blogijulkaisussa vastaamme tähän kysymykseen ja kerromme, mitä sinun tulee tehdä asian selvittämiseksi. Virhe kannattaa aina oikaista mahdollisimman pian.

Maksoin käyttäen väärää tilinumeroa

Jos maksoit laskun väärälle pankkitilille, kannattaa aina ensimmäisenä olla yhteydessä laskun lähettäneeseen yritykseen. Laskuttajalle voi kertoa tapahtuneesta ja siihen vedoten pyytää lisää maksuaikaa laskulle. Näin luot itsellesi aikaa asian selvittämiseksi.

Seuraavaksi ota yhteys omaan pankkiisi. Pankkisi voi auttaa sinua selvittämään kenen tilille rahat ovat siirtyneet, ja mikäli maksun saanut henkilö tai yritys suostuu, voi pankki palauttaa rahat sinulle. Huomioithan, että rahasi saanut henkilö ei näe tilinumeroasi omasta verkkopankistaan ilman pankin apua, joten yhteydenotto henkilöön on suotavaa.

Jos rahat ovat siirtyneet henkilölle, joka ei suostu niitä palauttamaan, asian hoitaminen saattaa olla hieman hankalampaa. Lain mukaan väärän maksun saanut on velvollinen palauttamaan rahat. Mikäli virheellisen maksun saanut ei suostu niitä palauttamaan, voit joutua perimään saatavaasi itse. Viime kädessä rahat palautetaan sinulle oikeuden päätöksellä, mutta oikeusprosessissa voi kestää todella pitkään.

Maksoin liikaa tai liian vähän

Jos maksoit vähemmän kuin laskusi summan, on virheeseen helppo ratkaisu. Usein laskuttajalle on yhdentekevää monessako suorituksessa lasku tulee maksettua, joten voit korjata virheen tekemälle toisen maksun, joka on suuruudeltaan laskun summan ja maksamasi summan välinen erotus.

Asian varmistamiseksi voit aina olla yhteydessä laskuttajaan. Yrityksen asiakaspalvelu osaa varmasti sanoa mikäli laskun maksaminen kahdella suorituksella aiheuttaa joitain jatkotoimenpiteitä.

Mikäli maksoit liian paljon, kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä laskuttajaan. Jos kyseessä on säännöllinen lasku, kuten vuokranmaksu tai sähkölasku, on monilla yrityksillä tapana vähentää ylimääräinen maksusuoritus seuraavasta laskusta. Ylimääräisen summan palautus vaatii monesti yhteydenoton yritykseen maksutietojen antamista varten.

Maksoin väärällä viitenumerolla tai ilman viitenumeroa

Viitenumeroa käytetään maksusuorituksen kohdistamiseen oikeaan laskuun. Jos maksat viitenumerollisen laskun väärällä viitenumerolla tai kokonaan ilman sitä, ei laskuttava yritys osaa välttämättä yhdistää sinun laskua maksamaasi summaan. Jos laskussa on viitenumero, on hyvin tärkeää, että sitä käytetään laskua maksaessa oikein kirjoitettuna.

Jos maksoit laskun ilman oikeaa viitenumeroa, kannattaa asiasta olla yhteydessä laskuttajan asiakaspalveluun. Näin varmistat, että maksamasi summa kirjautuu varmasti omien tietojesi alle.

Maksoin väärällä saajan nimellä

Tilisiirrossa saajan nimellä ei ole käytännössä merkitystä. Maksu siirtyy laskuttajan tilille, vaikka maksun saajan nimi olisi kirjoitettu väärin. Laskua maksaessa riittää, että vastaanottajan tilinumero ja mahdollinen viitenumero ovat oikein kirjoitettuja.

Nimikenttään kannattaa kuitenkin kirjoittaa laskuttajan nimi laskun mukaisesti, koska jos maksua pitää jälkikäteen selvitellä, on maksun löytäminen helpompaa vastaanottajan nimen ollessa oikein kirjoitettuna.

Takaisin