Halino-talousblogi

Blogissa käsitellään ajankohtaisia aiheita lainojen ja kuluttamisen tiimoilta. Saat blogista myös vinkkejä rahankäyttöön sekä vapaa-ajanviettoon.

Kannattaako Business-luokan lennoista maksaa? Näin lentoluokat eroavat toisistaan

tiistai maaliskuu 19, 2019

Mitä Business-luokka sisältää

Lomalentoja varatessasi törmäät väistämättä lentoluokan valintaan ja huomaat parempien lentoluokkien maksavan selvästi edullisinta Economy-luokkaa enemmän. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi luokkien eroja, jotta voit punnita kannattaako esimerkiksi Business-luokan lennoista maksaa selvästi korkeampi hinta.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että eri lentoluokkien sisältämät palvelut ja muut ominaisuudet vaihtelevat huomattavasti eri lentoyhtiöiden välillä. Lentolippuja ostaessa on siis syytä tarkistaa, mitä juuri kyseisen yhtiön lentolippu sisältää eri luokissa.

Economy-luokka

Suurin mukavuuteen vaikuttava ero luokkien välillä on istuin- ja jalkatilan määrä. Edullisimmassa Economy-luokassa jalkatilan määrä on vähäisin ja istuimet ovat mukavuudeltaan vähäpätöisimmät. Istuimet ovat usein kahden tai kolmen riveissä.

Economy-luokkaan sisältyvät palvelut ovat niin ikään varsin suppeat. Lippuun ei välttämättä varsinkaan lyhyemmillä lennoilla sisälly ruokailua ilman lisämaksua. Jotkut lentoyhtiöt eivät tarjoile syötävää lainkaan Economy-luokassa vaan tarjolla on ainoastaan juomia, kuten kahvia ja teetä.

Pidemmillä, mannertenvälisillä lennoilla usein myös Economy-luokka sisältää lämpimän ruokailun. Monet lentoyhtiöt tarjoavat myös viihdejärjestelmän turistiluokan lipun ostaneiden käyttöön. Muut lisäpalvelut, kuten internet-yhteys, ovat usein lisämaksullisia.

Jotkut lentoyhtiöt tarjoavat myös niin sanottuja Premium Economy -luokan lentolippuja. Tämä luokka asettuu palveluiltaan, ominaisuuksiltaan ja hinnaltaan tavallisen Economy-luokan ja Business-luokan väliin. Premium Economy -liput tarjoavat usein pääsyn lentokentän lounge-tiloihin ja usein istuin on hieman edullisimman luokan istuimia tilavampi. Lisäksi viihdejärjestelmä saattaa olla kattavampi ja ruoka tasokkaampaa. Sallittu matkatavaroiden määrä voi olla myös suurempi.

Business-luokka

Busines-luokka on käytännössä kaikilta ominaisuuksiltaan Economy-luokkaa laadukkaampi vaihtoehto. Tämä näkyy kuitenkin lippujen hintaerossa: Business-luokan liput voivat maksaa jopa moninkertaisesti halvimpiin lippuihin verrattuna.

Rahalle saa kuitenkin myös vastinetta. Business-luokan lipun ostanut on usein oikeutettu nopeampaan lähtöselvitykseen ja turvatarkastukseen. Lisäksi lippu takaa lähes poikkeuksetta pääsyn lentokentän lounge-tiloihin, jossa tavallisesti tarjoillaan matkustusajankohdasta riippuva ruokailu ennen lentokoneeseen nousua.

Tärkeimmät erot näkyvät kuitenkin vasta lentokoneessa. Istuin on leveämpi, jalkatilaa on enemmän ja selkänoja kallistuu jopa vaakatasoon asti. Lisäksi ruokatarjoilu on selvästi tasokkaampaa ja se sekä virvokkeet sisältyvät lipun hintaan. Myös viihdejärjestelmä on todennäköisesti tasokkaampi.

First Class -luokka

First Class eli ensimmäinen luokka on ominaisuuksiltaan sekä hinnaltaan aivan toista luokkaa kahteen aikaisempaan verrattuna. Läheskään kaikki lentoyhtiöt eivät edes tarjoa ensimmäisen luokan lippuja, jolloin heidän tasokkain lentovaihtoehto on Business-luokka.

Luokan palvelut vaihtelevat sitä tarjoavien lentoyhtiöiden välillä runsaasti. Ensimmäiseen luokkaan kuuluu Business-luokan etujen lisäksi usein esimerkiksi yksityinen sviitti istuimen sijasta. Ruoka sekä virvokkeet ovat usein aivan huippuluokkaa ja palvelun taso on parasta mahdollista. Esimerkiksi Emirates Airlines on tarjonnut ykkösluokan matkustajilleen mahdollisuuden suihkussa käymiseen kesken lennon.

Eikö palkastasi jää lainkaan rahaa säästöön? Lue 5 vinkkiä säästämiseen

perjantai maaliskuu 8, 2019

Rahan säästövinkit

Tuntuuko sinusta siltä, että rahasi vain katoavat eikä palkasta jää säästöön mitään? Et ole ongelmasi kanssa yksin: Intrumin vuoden 2018 kuluttajien maksutaparaportin mukaan vain 50 prosenttia suomalaisista saa laitettua rahaa säästöön kuukausittain. Ne, jotka onnistuvat säästämisessä, saavat keskimäärin 319 euroa säästöön kuukaudessa.

Yleisin säästökohde on varautuminen yllättäviin menoihin. Säästäjistä 61 prosenttia säästää nimenomaan tätä tarkoitusta varten. 35 prosenttia säästää matkustamista varten ja 23 prosenttia eläkepäivien varalle. Kuluttamista varten säästää 19 prosenttia.

Säästämisen aloittaminen vaatii luonnollisesti pakollisten menojen jälkeen ylijäävää rahaa. Omien säästämismahdollisuuksien arvioiminen kannattaa aloittaa omista tuloista. Laske minkä verran saat tuloja verojen jälkeen kuukautta kohden.

Tämän jälkeen vähennä nettotuloistasi välttämättömät menosi, joista et voi luopua. Näitä voisi olla esimerkiksi ruokaan sekä asumiseen liittyvät menot, kuten vuokra, sähkölasku ja kotivakuutus. Lisäksi monilla on välttämättömiä kuluja liittyen lääkkeisiin, liikkumiseen ja urheiluun. Muista, että myös pakolliset kustannukset voi ja kannattaa kilpailuttaa rahan säästämiseksi.

Pakollisten kulujen vähentämisen jälkeen jäljelle jää summa, joka sinulla on käytettävissäsi kuukausittain kaikkeen muuhun. Nämä rahat kuluvat monilla viihteeseen, shoppailuun ja ulkona syömiseen. Säästämisen aloittaminen kannattaa aloittaa näiden kulujen karsimisesta tai ainakin vähentämisestä. Kulujen vähentäminen on helppoa seuraavien vinkkien avulla:

1. Osta laatua

Kun ostat, osta kerralla kunnollinen. Vanha sanonta pitää edelleen paikkansa: Köyhän ei kannata ostaa halpaa. Laadukkaat tuotteet säilyvät hyvinä pidempään, jolloin uutta vastaavaa tuotetta ei tarvitse jatkuvasti ostaa.

2. Ostamisen sijaan lainaa

Jos tarvitse esimerkiksi laskettelusuksia, harkitse niiden lainaamista ystävältä tai vuokraamosta. Jos laskettelusi on hyvin satunnaista, pääset luultavasti halvemmalla vuokraamalla välineet.

3. Älä shoppaile harrastuksen vuoksi

Mieti omaa ostokäyttäytymistäsi. Ostatko usein jotain vain ostamisen tuoman hyvänolontunteen vuoksi? Keksi itsellesi muita, edullisempia harrastuksia hyvän mielen saamiseksi.

4. Välttele mainoksia

Halu ostaa jotain herää usein silloin, kun näet sitä koskevan mainoksen. Laita postiluukkusi yhteyteen mainoskielto ja peru kaikki uutiskirjeet, joita saat sähköpostiisi.

5. Älä osta impulsiivisesti

Varsinkin suurempien ostosten kohdalla on syytä harkita ostospäätöksen tekoa jonkin aikaa. Jos haluat esimerkiksi uuden television, odota viikko ja pohdi sen jälkeen tarvitsetko sitä oikeasti. Monesti halu tehdä uusi ostos katoaa ajan kanssa.

Rahan säästämisen tueksi myös paljon erilaisia sovelluksia. Voit tutustua niihin lukemalla blogikirjoituksemme, jossa listasimme kätevät sovellukset oman talouden seurantaan.

Maksoitko laskun väärillä tiedoilla? Toimi näin

tiistai helmikuu 26, 2019

Maksu väärälle tilille

Mitä tehdä, jos maksaa laskun väärälle tilille tai muuten käyttää maksamisessa vääriä tietoja? Tässä blogijulkaisussa vastaamme tähän kysymykseen ja kerromme, mitä sinun tulee tehdä asian selvittämiseksi. Virhe kannattaa aina oikaista mahdollisimman pian.

Maksoin käyttäen väärää tilinumeroa

Jos maksoit laskun väärälle pankkitilille, kannattaa aina ensimmäisenä olla yhteydessä laskun lähettäneeseen yritykseen. Laskuttajalle voi kertoa tapahtuneesta ja siihen vedoten pyytää lisää maksuaikaa laskulle. Näin luot itsellesi aikaa asian selvittämiseksi.

Seuraavaksi ota yhteys omaan pankkiisi. Pankkisi voi auttaa sinua selvittämään kenen tilille rahat ovat siirtyneet, ja mikäli maksun saanut henkilö tai yritys suostuu, voi pankki palauttaa rahat sinulle. Huomioithan, että rahasi saanut henkilö ei näe tilinumeroasi omasta verkkopankistaan ilman pankin apua, joten yhteydenotto henkilöön on suotavaa.

Jos rahat ovat siirtyneet henkilölle, joka ei suostu niitä palauttamaan, asian hoitaminen saattaa olla hieman hankalampaa. Lain mukaan väärän maksun saanut on velvollinen palauttamaan rahat. Mikäli virheellisen maksun saanut ei suostu niitä palauttamaan, voit joutua perimään saatavaasi itse. Viime kädessä rahat palautetaan sinulle oikeuden päätöksellä, mutta oikeusprosessissa voi kestää todella pitkään.

Maksoin liikaa tai liian vähän

Jos maksoit vähemmän kuin laskusi summan, on virheeseen helppo ratkaisu. Usein laskuttajalle on yhdentekevää monessako suorituksessa lasku tulee maksettua, joten voit korjata virheen tekemälle toisen maksun, joka on suuruudeltaan laskun summan ja maksamasi summan välinen erotus.

Asian varmistamiseksi voit aina olla yhteydessä laskuttajaan. Yrityksen asiakaspalvelu osaa varmasti sanoa mikäli laskun maksaminen kahdella suorituksella aiheuttaa joitain jatkotoimenpiteitä.

Mikäli maksoit liian paljon, kannattaa ehdottomasti olla yhteydessä laskuttajaan. Jos kyseessä on säännöllinen lasku, kuten vuokranmaksu tai sähkölasku, on monilla yrityksillä tapana vähentää ylimääräinen maksusuoritus seuraavasta laskusta. Ylimääräisen summan palautus vaatii monesti yhteydenoton yritykseen maksutietojen antamista varten.

Maksoin väärällä viitenumerolla tai ilman viitenumeroa

Viitenumeroa käytetään maksusuorituksen kohdistamiseen oikeaan laskuun. Jos maksat viitenumerollisen laskun väärällä viitenumerolla tai kokonaan ilman sitä, ei laskuttava yritys osaa välttämättä yhdistää sinun laskua maksamaasi summaan. Jos laskussa on viitenumero, on hyvin tärkeää, että sitä käytetään laskua maksaessa oikein kirjoitettuna.

Jos maksoit laskun ilman oikeaa viitenumeroa, kannattaa asiasta olla yhteydessä laskuttajan asiakaspalveluun. Näin varmistat, että maksamasi summa kirjautuu varmasti omien tietojesi alle.

Maksoin väärällä saajan nimellä

Tilisiirrossa saajan nimellä ei ole käytännössä merkitystä. Maksu siirtyy laskuttajan tilille, vaikka maksun saajan nimi olisi kirjoitettu väärin. Laskua maksaessa riittää, että vastaanottajan tilinumero ja mahdollinen viitenumero ovat oikein kirjoitettuja.

Nimikenttään kannattaa kuitenkin kirjoittaa laskuttajan nimi laskun mukaisesti, koska jos maksua pitää jälkikäteen selvitellä, on maksun löytäminen helpompaa vastaanottajan nimen ollessa oikein kirjoitettuna.